GEIR M. BRUNGOT: FARGEFOTOGRAFIER 2002-2015
Olav Løkke
Norsk kunstnerisk fotografi gjennomgikk en voldsom utvikling
i perioden fra 1960-tallet til ut på 1980-tallet. Det hadde selvfølgelig
vært utmerkede fotografer tidligere helt fra fotografiens
barndom, men fra slutten av 60-tallet kom det frem en helt ny
generasjon som tok kunstfotografiet i Norge et langt stykke videre.
Det startet med at noen fotografer, både fra tidligere årganger men
mest de yngste samlet seg og dannet Forbundet Frie Fotografer
(FFF) i 1974. Tre år senere, i 1977 kom så Fotogalleriet (FG) som
ble norsk kunstnerisk fotografis ansikt utad og den tydeligste
aktøren i det offentlige rom.
Begge disse miljøene, som selvfølgelig hadde store overlappinger
var bygget opp av fotografer som kom fra både presse, reklame,
institusjoner, utenlandske fotoskoler og kameraklubber. Det var
også i meget stor grad et miljø som var svært Oslosentrert og
-dominert. Bare relativt få av FFF’s medlemmer bodde utenfor
de sentrale østlandsstrøk, og ble med unntak av noen få i stor
grad oversett av Oslofotografene. Selv i større byer som Bergen
og Trondheim fantes det få fotografer som ble anerkjent av
Oslomiljøet. Vi hadde brødrene Jens og Leif Hauge i Lærdal,
Børge Kalvig i Stavanger, Alf Edgar i Kristiansand, Solveig Greve
i Bergen, et par i Trøndelag og en fire fem i Nord-Norge.
Denne situasjonen varte i alle fall frem til slutten av 80-tallet,
og selv om det har jevnet seg litt ut er det fremdeles en
uforholdsmessig stor del av norsk kunstnerisk fotografi som
er sentrert rundt Oslo.
For å bøte på dette ble det arrangert fotobiennaler utenfor Oslo,
først i Trondheim i 1983, så i Lofoten i 1985. To senere fotobiennaler
ble arrangert i 1987 og 1989, og de ble begge lagt
til Oslo.
Fotomiljøet ble noe utvidet gjennom disse biennalene, ikke
minst gjennom workshops og foredrag. En av de som kom til på grunn av en slik workshop var Geir M Brungot fra Sykkylven.
Han kom fra kameraklubbmiljøet i Sykkylven, men fant ut at
kameraklubbmiljøet var alt for trangt,
med alt for stor vekt på tekniske
dupeditter og ikke minst hva angikk det estetiske.
Geir deltok på en workshop med den
amerikanske fotografen Lewis Baltz
i Lofoten i 1985. Baltz var da en av
de ledende fotografer internasjonalt
innenfor den retningen som fikk
navnet „New Topography“, en retning
som hadde satt seg fore å omdefinere
landskapsfotografien, bort fra det heroiske og dramatiske, og til
en ærligere og mer nøytralt registrerende metode. Retningen fikk
en stor betydning innen norsk landskapsfotografi, da spesielt
gjennom grupperingen „Norsk Landskap“ som bestod av Per
Berntsen, Jens Hauge, Johan Sandborg og Siggen Stinessen. En
fotograf som Karen McFarlane er det også lett å se påvirkningen
hos, det samme gjelder f.eks. Helge Nareid. Den mest dramatiske „omvendelsen“ tror jeg vi kan se hos Geir M Brungot. Både Karen
McFarlane og Helge Nareid deltok i workshopen, men det var
vel Geir som kom nærmest inn på Lewis Baltz. De fotograferte
nærmest rygg mot rygg og snakket fotografi både dag og natt i de
dagene workshopen varte.
For Geirs del førte det til serien „Manscape“, som begynte med
bilder fra en søppelfylling i Lofoten, og ble sluttført fra lignende
steder på Sunnmøre. Lewis Baltz laget også bilder fra Lofoten,
en serie han kalte "Continous Fire Polar Circle".
På initiativ fra Geir laget de en utstilling sammen som Per
Hovdenakk ønsket å vise på Henie Onstad Kunstsenter.
Den utstillingen ble det dessverre ikke noe av, men den ble vist
i Fotogalleriet i 1996, noe som resulterte i innkjøp til Museet for
Samtidskunst for begge fotografer.
Noen av bildene var også med i en
vandreutstilling i 1989 – 90 med fire
fotografer, Geir M Brungot, Eva Klerck
Gange, Sidsel Jørgensen og Arne Valen.
I de ti årene mellom 1985 og 1995 var
Geir i en nærmest frenetisk utviklingsog
arbeidsprosess.
Den første serien efter „Manscape“ var en
serie „Heimsavn“ fra ytre Sunnmøre hvor
han bodde som barn. Han tok med seg
det han hadde erfart i Lofoten og laget en suite med bilder
som med vemod og humor ser på det fysiske og åndelige miljøet
han kom fra.
Det som mest kjennetegner Geir er en utpreget rastløshet og
en ubendig nysgjerrighet. Det viser seg i de svært forskjellige
prosjekter han produserte gjennom årene fra 1985 til sent 90-tall.
De neste prosjektene var såpass forskjellige som "Kystlandskap", "Verda ifølge meg" og "Konkrete Landskap". Disse seriene
overlappet hverandre til en viss grad, noe som viser at det til
tross for store interne forskjeller mellom seriene er det også store
likheter og at det er en linje og en konsekvens i arbeidet.
En serie som på mange måter er et brudd med de forutgående
prosjektene er serien «Evig eies kun det tapte». Det er i utgangspunktet
en liten og konsentrert serie. Ved første offentlige visning
i 1999 i Møre og Romsdal Kunstnersenter i Molde, var det
bare fire bilder, bilder som handlet om døden og om tap.
Foranledningen til serien var at Geir og hans kone mistet sin
datter på 16 mndr. efter en hjerteoperasjon. Bildene er stille
og såre, personlige men ikke private. Utstillingen ble utviklet
til elleve bilder på en utstilling i Trondheim Kunstmuseum
i 2006, og allerede i 2002 utviklet
til en vandreutstilling av Nordnorsk
Kunstmuseum, Tromsø, og ble en
av utstillingene i Den Kulturelle
Skolesekken.
Han har senere tatt opp samme tematikk,
men med andre bilder i en utstilling i Ålesund Kunstforening i 2012 som en
separat del av en større utstilling.
Denne utstillingen heter «Smrt»,
som betyr død på slovakisk. Denne
utstillingen var laget som en installasjon hvor han benyttet seg av
videoprojeksjon og objekter som gravlykter, i tillegg til fotografier.
Han ble skilt fra sin første kone rundt år 2003, og senere, i 2007
blitt gift med en slovakisk kvinne, et forhold som også ble oppløst
for få år siden.
Som sagt er Geir et rastløst menneske, men Sykkylven har alltid
vært hans faste holdepunkt. Allikevel har han oppholdt seg
utenfor Norge i lange perioder av sitt liv. Det begynte for alvor
med et opphold i Barcelona, som markerer begynnelsen på hans
fargefotoperiode. Barcelona sådde spiren for flere prosjekter og
serier som gjennom de siste 15 – 16 årene blitt bygget ut og
forandret innhold mange ganger, noe som er typisk for ham.
Han arbeider svært intuitivt og er egentlig aldri ferdig med et
prosjekt. Ett eksempel er en serie om ikkesteder. Jeg tror han fikk
ideen efter at jeg nevnte for ham at jeg syntes det var så underlig
med disse stedene som blir til overs når man f.eks. bygger veier
og industriområder. Det blir alltid små terrengbiter til overs, biter
av jorden som ikke blir brukt til noe, som bare ligger der, som
f.eks. i en rundkjøring eller en ryddet veiskråning. Dermed laget
han en serie som heter «Restar / Leftovers», som selv om den ikke
er stor har blitt vist flere steder.
Han har hatt to opphold på stipend
ved Cité i Paris, og har utnyttet disse
oppholdene til å bygge ut flere av sine
prosjekter, og startet nye. Det samme kan
man si om hans opphold i Praha, Wien
og Hannover. Alltid nye serier, alltid
påbygninger av eksisterende prosjekter.
Det er derfor vanskelig å tidfeste hans
utstillingsbilder, bortsett fra en som
han gjorde da han oppholdt seg på
Jomfruland efter å ha mottatt Jomfrulandstipendet
i 2005. Der laget han en komplett og avsluttet serie med 48
bilder av forlatte og vinterstengte campingvogner, alle (minus en)
fotografert fra samme side, rett på og i et grått, flatt lys.
Denne serien ble vist sammen med Siggen Stinessens serie med
hus på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg, og blir også vist på hans
utstilling i Kunsthall Grenland i 2017.
For å prøve å ta det tilnærmet kronologisk. Hans første serie
med fargefotografier ble til under et opphold i Barcelona i 2002,
og ble vist i Kunstbanken Hamar i 2004. Det er en blanding
av mennesketomme og ikke spesielt spektakulære bylandskap
blandet med en del portretter. Portrettene vist i utstillingen er
tatt rett forfra, bortsett fra ett, og den portretterte er plassert midt
i bildet. Bildene er alle i breddeformat, noe han har vært helt
konsekvent på i hele sin karriere.
Geirs første opphold på Cité i Paris var vinter og vår 2004-05.
Det var starten på en helt ny serie, «Reflexion de Paris», en serie
med en blanding av bilder med og uten mennesker tatt på utsiden
av det nye Bibliotheque National. Det er speilinger og linjer i
stålfasaden, og venner fra Cité fotografert
mot stålveggene, deriblant bilder av hans
neste kone som han giftet seg med
i 2007. På typisk Brungot-vis inngår deler
av denne samlingen, som ble vist ved
Galleri F15 ved Moss, også i den
store, delvis retrospektive utstillingen
i Trondheim Kunstmuseum i 2006 og
senere
i Kunstmuseet Kube i Ålesund året
efter. Utstillingen kalte han «Livet er
ei lokal affære» og har med bilder fra
seriene «Restar / Leftovers», portretter både bakfra og forfra og fra «Reflexion de Paris». Her kan vi også spore begynnelsen til hans neste store prosjekt «Look Up» pluss noen bilder av hus, også disse fotografert rett på.
Neste serie ble altså «Look Up». Her tar han for seg bygninger
sett nedenfra og opp i en nesten monolittisk utførelse. Det er
høye bygninger i arkitektonisk brutalisme, vi ser aldri bygningenes
nedre del, bare toppen av huset som oftest møter himmelen ved
halvparten av bildets høyde. Som alltid er bildene i breddeformat,
hvor vel de fleste hadde valgt et høydeformat, og alle bildene er
tatt i klart vær, enten med helt blå himmel eller med et lett innslag
av lyse skyer. De fleste bildene er tatt i Praha, hvor han og hans
nye kone bodde i noen år. Fra Praha kommer også den neste
serien, en naturlig oppfølger av «Look Up», nemlig «Look Down».
Her undersøker han hva som skjer når kameraet blir vendt andre
veien, finner mønstre og strukturer som man ikke så lett får øye på i det daglige rett-frem-blikket.
Ennå en serie ble til i Praha. «Inside Out» er så vidt jeg vet alle
fotografert på et forsøplet friområde i utkanten av Praha. Jeg
hadde fornøyelsen av å være med ham til
denne øppelørkenen da jeg besøkte ham
i forbindelse med den første utstillingen
av dette prosjektet i Meetfactory, Praha
i 2011. Det var besnærende å observere
hvordan han så ting på en totalt
forskjellig måte enn jeg, hvordan han
sirklet rundt enkelte objekter, mumle noe
om å vente på riktig lys, glede seg over
tilfeldige sammenstillinger av søppel
og forklare meg hvordan forskjellige
søppelelementer laget en til tider absurd
kommunikasjon. Bildene ble hengt opp hulter til bulter i 5– 6 forskjellige høyder, ingen på samme høyde, ingen på linje
på noe vis. Utstillingen, som også inneholdt hans serie med
campingvogner fra Jomfruland ble senere vist i det kunstnerstyrte
galleriet Eisfabrik i Hannover. Begge disse utstillingene hadde
tittelen «Fragile Memories Recycled».
Sommeren 2013 var Geir tilbake i Paris og på Cité. Her arbeidet
han med det som skulle bli to serier, Hard City og Landskap
og mennesker. Alle bildene i begge disse seriene ble til i den
nærmest futuristiske bydelen La Défense i utkanten av Paris. I
Hard City er det mønstre, strukturer og geometriske former som
råder, mens den andre serien tar for seg menneskene som arbeider
og bor der, sett i forhold til de hypermoderne omgivelsene.
Det moderne ødeland er også på mange måter motivet i hans
nyeste fargeserie, fra oppbyggingen av en helt ny drabantby,
Seestadt utenfor Wien. Fra uendelige flate jorder til spor efter
byggeaktivitet til ferdige byinstallasjoner som T-baner og tomme
rundkjøringer. Så vidt jeg skjønner er dette et i høyeste grad
pågående prosjekt, og vil vel vare frem til drabantbyen er
innflyttingsklar.
Hans foreløpig siste prosjekt er en serie sort/hvitt-bilder som
beskriver stengsler eller utestengelse. Det er bilder av både faste
og temporære gjerder, alltid kledd med en gjennomskinnelig duk
eller plast. Man aner hva som befinner seg bak, men ingen ting
er åpent, alt kan tolkes. Disse bildene har en letthet i seg,
samtidig som de kommuniserer en sterk grad av stengsel.
Akkurat denne dobbeltheten er vel den største styrken i Geir
Brungots fotografi, nemlig det å vise tilsynelatende enkle,
hverdagslige ting på en helt straight måte, men allikevel greie å få inn en uro, som f.eks. et irriterende billedelement eller
en bitteliten ubalanse i sine vanligvis strengt komponerte og
symmetriske bilder.
Hvordan ble han så den kunstneren han er i dag ? Uten tvil
er hans møte med Lewis Baltz i 1985 «the decisive moment» for ham, men i første rekke er det vel hans grunnholdning,
nysgjerrighet og rastløshet som har vært drivkraften. Han henter
inspirasjon både fra musikk, litteratur og ikke minst film.
Han har alltid ønsket å se og høre hva andre kunstnere gjør,
og hvorfor og hvordan de gjør det. Han besøkte meg mange
ganger, spesielt i begynnelsen av sitt virke, og kunne sitte oppe
hele natten og bla i mine bøker om fotokunst, for så neste dag
farte rundt til utstillinger eller på studiobesøk hos andre kunstnere
han var nysgjerrig på. Han jobber «på si», og har stilt ut både med
installasjoner og videokunst og vil antagelig aldri slå seg til ro
med at han har funnet sitt uttrykk og sin teknikk. Han har en
formidabel arbeidskapasitet og har alltid nye prosjekter på gang, men i motsetning til mange andre har han en gjennomføringskapasitet
som de fleste kunstnere kan misunne ham.
|